Maria Montessori urodziła się 31. sierpnia 1870 we włoskiej miejscowości Chiaravalle. Już od najmłodszych lat swojego życia wybiegała poza kanony tradycyjnego wychowania, np. uczęszczając do technicznej szkoły z zamiarem bycia inżynierem. Nieco później kontynuowała naukę na uczelni medycznej. W 1896 roku Montessori została jedną z pierwszych włoskich kobiet, które otrzymały tytuł naukowy przyznany przez medyczną uczelnię. Na początku swojej kariery lekarskiej wystąpiła na Międzynarodowym Kongresie Praw Kobiet w Berlinie. Podniosła tam kwestię równości wynagrodzenia kobiet i mężczyzn.
Maria Montessori prowadziła w Klinice Psychiatrycznej w Rzymie badania naukowe nad rozwojem upośledzonych psychicznie dzieci. Jej pogłębione analizy i obserwacje zbudowały podwaliny niekonwencjonalnego na tamte czasy pedagogicznego podejścia do nauczania. Zastosowanie nowych metod u badanych dzieci przyniosło niezwykłe rezultaty. Dzieci objęte opieką Marii Montessori osiągały niespotykane dla ich upośledzeń wyniki testów szkolnych, lepsze nawet od ich zdrowych rówieśników.
W wieku 28 lat Maria Montessori prowadziła prelekcje na medycznych i pedagogicznych kongresach oraz konferencjach. Propagowała tam ideę większego wspierania dzieci z trudnościami rozwojowymi. Promowała też kontrowersyjny jak na tamte czasy pogląd społecznych reform poprzez edukację. Praca Marii Montessori w tej dziedzinie przyniosła jej rozgłos w środowisku naukowym. Jej niekwestionowanym odkryciem było stwierdzenie, że metody nauczania stosowane u dzieci ze specjalnymi potrzebami można, i to z ogromnymi sukcesami, stosować u wszystkich dzieci.
Casa dei Bambini
W 1907 roku Maria Montessori stworzyła w Rzymie, w dzielnicy San Lorenzo pierwszy “Dziecięcy dom” (wł. Casa dei Bambini), a w 1909 zainicjowała pierwsze szkolenia ze swojej metody dla nauczycieli i opiekunów. Sukces metody Montessori rozprzestrzenił się na cały świat. Dr Montessori odbyła wiele naukowych podróży, podczas których intensywnie prowadziła wykłady, nauczała oraz inspirowała rzesze edukatorów i badaczy.
Idee Marii Montessori były niestety w okresie wojennym niejednokrotnie zwalczane i deprecjonowane przez faszystowskie reżimy. Montessori została zmuszona do życia na emigracji w Indiach, z których po siedmiu latach wróciła do Europy, aby kontynuować dzieło swojego życia.
Jako promotorka Edukacji dla Pokoju, Maria Montessori przemawiała w Genewie 1932 na Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej. Wierzyła, że dzięki sile edukacji można zainicjować społeczne przemiany. Była też trzykrotnie nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla. Po śmierci Marii Montessori w 1952 roku, pracę nad rozwojem metody kontynuował jej syn – Mario Montessori.
Maria Montessori pozostawiła światu aktualne i cenne dziedzictwo w postaci uniwersalnej koncepcji edukacyjnej formującej nie tylko dziecko, ale człowieka jako całość. Edukacja metodą Montessori jest obecna w ponad 25 tysiącach szkół na całym świecie, w blisko 150 krajach.
Witaj! Jestem Viola, a to jest moje miejsce w Internecie. Dzielę się tutaj moją wiedzą, doświadczeniem i entuzjazmem do metody Montessori. Polub ją, tak jak ja!
[…] Zachęcam też do zapoznania się z historią Marii tutaj. […]