Pomoce Montessori

W placówkach Montessori na półkach zamiast zabawek znajdują się specjalne pomoce rozwojowe. Większość z tych pomocy została opracowana przed stuleciem przez samą Marię Montessori. Materiały te w prawie identycznej formie służą dzieciom do dziś. Pomoce Montessori są to specjalnie wyselekcjonowane zestawy elementów, których celem jest nauka jednej konkretnej umiejętności lub przyswojenie jednego pojęcia. Mówimy tu o tzw. izolacji trudności. Oznacza to, że każdy zestaw ma swoje dokładnie sprecyzowane przeznaczenie. Aby materiał spełniał swój rozwojowy cel, musi też być używany w bardzo konkretny sposób. Dlatego ważne jest, aby każdy nauczyciel pracujący z dziećmi metodą Montessori był odpowiednio wyszkolony. Bardzo istotne w pracy z pomocami Montessori jest też to, że pierwsze użycie przez dziecko danej pomocy wymaga od nauczyciela dokładnej prezentacji sposobu pracy z tym materiałem. Dorosły musi wiedzieć kiedy, oraz w jaki sposób daną pomoc dziecku zaprezentować aby dało to jego podopiecznemu jak najwięcej korzyści.  

Pomoce Montessori zostały w taki sposób opracowane, aby posiadały tzw. wewnętrzną kontrolę błędu. Jest to zawarta w danym materiale rozwojowym charakterystyczna cecha, umożliwiająca dziecku samodzielne sprawdzenie poprawności wykonanej przez siebie pracy. Może być to kontrola wynikająca z budowy danej pomocy, np. niepasujący do otworu cylinder lub kontrola sensoryczna – pozwalająca dziecku doświadczyć błędu jego zmysłami, np. rozlana woda czy rozsypana kasza. Kontrola błędu umożliwia dziecku dążenie do samodzielności, autokorekty i budowania poczucia własnej wartości. Dziecko nie jest wtedy uzależnione w ocenie poprawności wykonania zadania od nauczyciela. Jest w stanie samodzielnie zaobserwować błędy w swojej pracy (dążąc do ich poprawy) lub ich brak.

Każdy materiał Montessori powinien być bardzo estetycznie wykonany. W większości są to przedmioty z drewna. Pomoce posiadają tzw. punkt zainteresowania, czyli charakterystyczną cechę, której głównym celem jest przyciągnięcie uwagi dziecka. Punkt zainteresowania skupia koncentrację dziecka na danym materiale i zachęca je do działania. 

Potęga Metody Montessori tkwi także w tym, że wiele niezwykle interesujących pomocy rozwojowych można zrobić samemu w domu. Na blogu oraz na moich kanałach społecznościowych będą pojawiać się inspiracje do tworzenia takich pomocy. Poniżej znajdziesz po kilka przykładów pomocy z poszczególnych działów montessoriańskiej edukacji.

Życie codzienne
Sensoryka
Matematyka
Język
Kultura

Dział ten można podzielić na kilka podgrup. Są to: Mała Motoryka, Samoobsługa, Dbanie o Otoczenie, Grzeczność i Dobre Wychowanie oraz tzw. Lekcja Ciszy. Pomoce z tego działu przygotowane są już dla dzieci od 2,5 roku życia i wspierają ich rozwój pod względem dużej i małej motoryki. Nastawione są na wzmacnianie dziecięcej koncentracji, koordynacji oko-ręka i wspierają dziecko w nauce samodzielności. Dzięki pomocom z Małej Motoryki ręka dziecka przyswaja chwyt pęsetowy i utrwala porządek od lewej do prawej. Elementy te są niezbędne na późniejszym etapie podczas nauki pisania.

Zakraplacz
Ramki zapięciowe
Dziurkowanie
Szczypce
Gąbka
Szycie

Sensoryka

Maria Montessori twierdziła, że “w intelekcie nie ma nic, co nie zaistniałoby wcześniej w zmysłach”. Dlatego też dział Sensoryki jest niezwykle istotnym wstępem do nauki matematyki, ale także pisania. Na pomocach z działu Sensoryki dziecko rozwija i kształuje swoje zmysły – wzrok, dotyk, węchu, smak i słuch. 

Różowa wieża
Niebieskie bryły
Cylindry
Trójkąty konstrukcyjne
Puszki smakowe
Kostka trójmianowa

Matematyka

Zanim dziecko pozna abstrakcyjne pojęcia liczb oraz działania na nich, pracuje z tzw. konkretem. Są to takie materiały, z którymi dziecko może pracować używając zmysłów. Dzieci w placówkach Montessori bardzo często uczą się dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie liczb do 9999. Materiał matematyczny w Metodzie Montessori jest bardzo bogaty i pozwala dziecku na rozwijanie umiejętności matematycznych w sposób łatwy i harmonijny. Sprawia przy tym dzieciom mnóstwo radości i satysfakcji.

Bank
Cyfry i żetony
Liczydło
Znaczki
Belki numeryczne
Tablica dzielenia

Pomoce językowe w Metodzie Montessori można przyporządkować do kilku podgrup: Wzbogacanie Słownictwa, Przygotowanie Umysłu, Pisanie, Czytanie oraz Gramatyka. Dziecko uczęszczające do placówki Montessori, w zależności od indywidualnych warunków, już przed przed pójściem do szkoły pisze i czyta proste teksty. Nauka języka odbywa się stopniowo, zaczynając od prostych gier dźwiękowych przygotowujących umysł dziecka do nauki liter, a następnie pisania i czytania. W Metodzie Montessori umiejętność czytania poprzedzona jest opanowaniem przez dziecko pisma.

Szorstkie litery
Ruchomy alfabet
Metalowe ramki
Tablica i kreda

Kultura

Dziecko jest częścią świata i ma na niego wpływ. Celem działu Kultury jest pokazanie dziecku świata, w którym żyje oraz jego miejsca we Wszechświecie. Dział Kultury nazywany jest również Edukacją Kosmiczną, a w jego skład wchodzą następujące zakresy tematyczne: Geografia (m.in. topografia, zjawiska atmosferyczne, państwa oraz flagi), Przyroda (zoologia i botanika), Historia oraz Kultura (w kontekście społecznym). Wszelkie prezentacje w tym dziale odbywają się wg zasady “od ogółu do szczegółu”, czyli najpierw prezentowany jest pewien obraz całości (np. Ziemia), po którym stopniowo przedstawiane są bardziej szczegółowe pojęcia.

Mapa świata
Kolorowy globus
Komoda botaniczna
Puzzle naukowe

Fot. Canva Pro